Att producera, samla och distribuera information om risker som berör människors hälsa och säkerhet är värdefullt för en effektiv planprocess. När information av detta slag tillgängliggörs för samhällsbyggandets aktörer kortas tid för handläggning och beslut, och den projektrisk som många aktörer upplever minskar.

Visionen med kartportalen är att erbjuda fritt tillgänglig information med stor påverkan på samhällsbyggandet till alla aktörer. Projektet fokuserar på ett avgränsat område, nämligen risker med transport av farligt gods, och har som mål att utveckla en pilotversion av portalen.

Automatisering lämpar sig väl för riskbedömningar av transport av farligt gods eftersom det baseras på några få egenskaper som finns i Trafikverkets öppna data om svenska vägar och järnvägar. Genom att förädla dessa data i en automatiserad process kan portalen visa hur transporterna påverkar samhällsplaneringen på specifika platser.

Resultatet är värdefullt där digitala produkter utvecklas

– Det visade sig vara tekniskt möjligt att automatisera riskbedömningar utifrån tillgänglig, öppen geodata var ett av de viktigaste resultaten. Datan kräver visserligen en del tvättning, men i grunden finns allt som behövs tillgängligt för att kunna ta steget från manuella bedömningar till en automatiserad och resurseffektiv process. Fredrik Nystedt, Briab, berättar mer om resultaten.

Projektets syfte var att utveckla en prototyp för riskbedömning av farligt gods med hjälp av automatiserad kod, undersöka hur informationen bäst tillgängliggörs och levereras till aktörerna inom samhällsbyggnadsbranschen genom kartportalen, samt utforska affärsmodeller och gränsdragningen mellan fritt tillgänglig information och tjänster som kan vara bakom betalvägg i samarbete med både privata och offentliga sektorer.

Att utföra automatiserade riskbedömningar för transport av farligt gods visade sig vara tekniskt genomförbart då viktiga variabler som trafikflöden, vägtyper och hastighetsbegränsningar finns tillgängliga som öppna data. Efter vidareförädling i en automatiserad process kan dessa data användas för att visa hur transporter av farligt gods påverkar samhällsplaneringen på specifika platser.

Idag saknas en brist på nationell samsyn när det gäller riskbedömningar för farligt gods som försvårar för ett automatiserat, generaliserande verktyg. Olika länsstyrelser och kommuner har utvecklat sina egna ramverk, vilket leder till variationer i tillämpningen. För att uppnå en samordnad och effektiv planprocess är det nödvändigt med omfattande insatser för att ena aktörerna kring gemensamma riktlinjer och tillämpningar för riskbedömningar på nationell nivå.

Projektet har även undersökt olika affärsmodeller för att tillgängliggöra riskinformation via kartportalen. En freemium-modell, där grundläggande riskinformation erbjuds kostnadsfritt, bedöms som mest fördelaktig för att locka användare och ge dem en första inblick i tjänsten. Premiumtjänster, med mer detaljerad och specialiserad geodata, kan sedan erbjudas mot en avgift för att möta specifika behov hos användarna.

Slutligen, bedöms förutsättningarna för en fristående kartportal för riskinformation som låga. Offentlig sektor har betonat vikten av att riskdata integreras med befintliga geodatabaser och plattformar och att inte ytterligare fristående informationsplattformar tas fram. Att integrera i befintliga system möjliggör en smidig användning och underlättar beslutsfattande för planhandläggare och andra aktörer inom samhällsbyggnadsbranschen.

Fakta

ID: UI-2022-6
Beviljat i: Innovationsidén 2
Projektledare: Fredrik Nystedt, Briab Brand och Riskingenjörerna AB