Nu finns det färdiga resultat i ptojetet Kompetensförsörjning i geodatabranschen, som har bidragit till att synliggöra geodatabranschen, minska dess anonymitet och inspirera fler att söka utbildningar inom området. Sofi Almqvist, vd och kanslichef, Geoforum Sverige har arbetet med projektet.
Öka kännedomen om Geodata hos unga
– Geodata, det vill säga data kopplade till ett geografiskt läge, är en förutsättning för hållbar samhällsutveckling och används idag inom allt från stadsplanering, utveckling av infrastruktur, skogsbruk till klimatanpassning. Kompetens inom geodata blir allt viktigare i takt med digitaliseringen av samhället.
Det har länge varit svårt att rekrytera kompetens och lågt söktryck på utbildningar inom geodata. En anledning till det är att det är en okänd bransch, många vet helt enkelt inte vilka viktiga och spännande möjligheter som finns! Vårt projekt har arbetat för att öka kännedomen och intresset för branschen hos unga, för att i förlängningen attrahera fler till utbildningar och en karriär inom geodata.
Vi har genomfört väldigt lyckade kampanjer i digitala kanaler och tagit fram en webbplats som samlar information om utbildningar och yrken. Våra filmer med budskapet “Sluta gissa. Svaret finns i geodata” visar på nyttan med geodata och vilka viktiga yrken som finns i branschen. Vi har fått ett genomslag som långt överträffar våra förväntningar. Vi har över 1,5 miljoner visningar på Tiktok och filmerna har fått hundratals kommentarer och över 15 000 “likes”.
Samtidigt så vet vi att det inte räcker med att göra aktiviteter under en kort tid, det krävs ett långsiktigt arbete för att vända den negativa trenden. En viktig slutsats är att det krävs en stabil finansieringsmodell för att arbeta långsiktigt med branschens kompetensförsörjning, säger Sofi Almqvist.
Resultat för allt från utbildningsanordnare till Regeringskansliet
– Våra aktiviteter under projektet vänder sig till unga, framförallt gymnasieelever på natur-, teknik- och samhällsprogram och studenter på tekniskt eller naturvetenskapligt basår.
Projektet har samlat många organisationer som bidragit till arbetet och vi har sett ett stort intresse och engagemang från branschen i stort. En viktig del har varit att samla branschen kring en plattform som kan leva vidare, och vi ser redan att många använder det material vi arbetat fram.
I ett större perspektiv är resultaten relevanta för många: offentliga aktörer, utbildningsanordnare, organisationer med rekryteringsbehov inom geodata och Regeringskansliet, säger Sofie.
Geodatabranschen blir mer känd hos unga
– Projektet har lagt en viktig grund för att göra geodatabranschen mer känd hos unga, men för att möta framtidens behov krävs ett kontinuerligt arbete med gemensam kommunikation och samordnade aktiviteter. Kompetensbristen inom geodata riskerar att bromsa digitaliseringen av samhällsbyggandet. Det krävs en stabil finansiering, så att vi kan samla branschen och gemensamt fortsätta arbeta för att stärka branschens attraktionskraft, avslutar Sofie Almqvist.